NYE MÅTER Å FORMIDLE OKKUPASJONSHISTORIEN PÅ
Dan Dyrli Daatland
Ved 50-års-markeringen for det tyske angrepet i 1940 presenterte man
både i Danmark og Norge okkupasjonshistorie i form av interaktive
multimedia-applikasjoner. I Danmark i form av en videoplate med ledsagende
styringssystemer og skriftlig dokumentasjon; i Norge i form av en pekeskjerms
Macintosh-løsning basert på harddisk.
Med interaktiv og multimedier mener vi at formidlingsformen bruker
uttrykksmåtene til boka, avisen, filmen, fotografiapparatet osv. i ett og
samme medium. I tillegg vil måten man gjør dette på legge
vekt på interaktivitet. Med det mener vi at publikum i større grad
enn vanlig selv skal hente fram kunnskapsstoffet når og på hvilken
måte den enkelte ønsker det.
Den praktiske måten dette gjøres på, er at en større
informasjonsbank bygges og (normalt) legges over på en optisk plate
(videoplate, CD-ROM). Dette betyr på folkelig norsk at man kan lagre
meget store informasjonsmengder, og denne informasjonsmengden kan man meget
hurtig finne ønskete opplysninger i ved hjelp av datamaskinen.
Hvordan ser så det hele ut for brukeren? La oss først gå til
Frihedsmuseet i København. Der har man i samarbeid med Danmark Radios
DRIVE-gruppe laget et slikt program om nettopp okkupasjonsårene. (Se
også Tine Wannings artikkel i HD 1-90. Red.anm.).
FRIHEDSMUSEET
På en videoplate har man lagret 11.400 stillbilder (gjenstander,
personer, kart, avisoppslag). Man har også lagt inn ni videosekvenser. I
tillegg har man hatt planer om å koble til større gjenstands- og
persondatabaser for intern bruk. Pekeskjerm er tenkt som grensesnitt mot
publikum (to skjermer - én pekeskjerm (dataskjermen) og én
videoskjerm).
Hvert "pek" på dataskjermen skal få systemet til å lete
på videoplaten etter relevante bilder, film eller kart osv. Var man fra
en kommune på Sjælland, så kunne man peke på
Sjælland på Danmarkskartet. På kartet over Sjælland som
så kom fram, kunne man peke på sin hjemmekommune. Deretter kunne
man bla i lokale bilder fra okkupasjons-historien. Man kan også spille
videosekvenser.
For interesserte institusjoner selges følgende løsning:
videoplate pluss tre disketter med indeks over stillbildene (som tekstfiler),
hefte med nøyaktig transkripsjon av engelsk og dansk tale (i hvert av
platens to lydspor), strekkode-ark som gjør at vi ved hjelp av lyspenn
kan gå direkte til et stort antall temaer og arbeidsområder, og et
hefte som drøfter den pedagogiske bruken av materialet.
Sluttproduktet for kjøper er altså noe enklere enn den datastyrte
løsningen som finnes på Frihedsmuseet. Det interessante er
imidlertid at det på grunnlag av denne noe enklere løsning
nå utvikles en serie nye sluttbrukerløsninger.
Pr. i dag finnes en god del lokalt tilpassete undervisningsopplegg basert
på strekkoder (for Odense kommune har man laget arbeidsark for elevene
hvor man ved hjelp av lyspennen finner fram til de bilder som har særlig
tilknytning til Odense og Fyn). I tillegg finnes diverse
HyperCard-applikasjoner som gjør bruk av videoplaten, og det finnes en
Guide-applikasjon. Guide-versjonen er utviklet ved København Teknologi-
og Informatikcenter (TIC) og kjører med VGA-grafikk under Windows 3.0. I
begge tilfeller dreier det seg om to-skjermsløsninger.
Selv har jeg moret meg med å koble videoinnslag fra den danske platen til
en norsk HyperCard applikasjon om angrepet på Norge. Til et
HyperCard-skjermbilde om flyangrepet på Sola og Fornebu, kan man f.eks.
bruke film som viser tyske soldater som stiger ombord i et transportfly og
senere hopper ut i fallskjerm. I mangel av norsk plate (foreløpig) kan
vi altså "hente" gode visuelle (og lydlige) innslag fra annet hold,
så lenge vi synes vi kan forsvare dette pedagogisk og faglig.
Tilsvarende har man gjort det både i Nederland og i Australia(!). For
noen år siden gjorde Zoologisk Museum i København noe i samme
gate. Da hentet man fugler og fuglelåter fra BBCs kjente videoplate
"English Garden Birds" og koblet dette visuelle materialet sammen med dansk
tekst (på dataskjerm og oppslagstavler). Det fungerte aldeles utmerket
å lese om danske spurver, og så se ditto engelske fly kvitrende
over skjermen bare ved å trykke på en tast.
Kontaktpersoner: Tine Wanning, Nationalmuseet; Peter O. Looms, Danmarks
Radio.
NORSK HJEMMEFRONTMUSEUM
Det norske multimedieprogrammet er noe annerledes enn det danske. Her er ikke
informasjonen lagret på en optisk plate. Istedenfor er tekst, kart og
bilder lagt direkte inn på en harddisk. Publikum "henter" informasjonen
fram ved å peke på skjermen.
Hvorfor har man i Norge ikke gjort bruk av videoplate, vil noen spørre.
Som så ofte er svaret mangel på penger. I Danmark lyktes det
å skaffe nok offentlige midler til prosjektet; i Norge måtte
gruppen som arbeider med dette, nøye seg med en enklere løsning
da man fikk avslag på sine søknader om støtte.
Det norske brukerprogrammet vil ikke kunne vise levende film på skjermen.
Publikum står overfor skjermbilder med tekst, mindre kartskisser og
fotografier. Ved å peke på Narvik på kartet, eller på
bildet av f.eks. general Otto Ruge, vil systemet hente fram ytterligere
opplysninger om kampene i Narvik, eller en biografi over den øverste
militære leder på norsk side. Det norske brukerprogrammet vil
heller ikke inneholde et videre stort antall stillbilder eller ha tilknyttet
noen større database.
Applikasjonen er gjort i SuperCard. Aller først ble de enkelte
skjermbilder formgitt i HyperCard. Her ble også navigeringen testet
(navigering: brukerens mulighet for å bevege seg rundt i materialet).
HyperCard-versjonen ble så overført til SuperCard. Her måtte
skjermbildene gjøres større, farger legges på osv.
Det ble scannet inn relativt mange bilder og kart, så hele applikasjonen
fyller nesten 9 MB. Bare et lite antall skjermbilder mangler en eller annen
form for illustrasjon.
Grafikeren i prosjektet har brukt tre gjennomgående farger samt faste
symboler for å gi publikum tilbakemelding på hvilken av tre deler
man befinner seg i: "Forspillet til 9. april"; "Det tyske angrepet";
"Felttoget". Antall nivåer i hierkarkiet er stort sett ikke flere enn
tre-fire, og navigeringen er gjort så enkel som mulig (trykke på
symbol for tyske fly, deretter bla seg gjennom flytyper, med en og annen
mulighet for teknisk fordypning for de mest interesserte).
Kontaktpersoner: Dan Dyrli Daatland, LOKE A/S (idé); Geir I.
Jørgensen, PMS Data A/S (system); Oddvar Wold (grafikk).
Dan Dyrli Daatland er lektor i samfunnsfag ved Stavanger
Lærarhøgskole.