NYE MÅTER Å FORMIDLE OKKUPASJONSHISTORIEN PÅ

Dan Dyrli Daatland

Ved 50-års-markeringen for det tyske angrepet i 1940 presenterte man både i Danmark og Norge okkupasjonshistorie i form av interaktive multimedia-applikasjoner. I Danmark i form av en videoplate med ledsagende styringssystemer og skriftlig dokumentasjon; i Norge i form av en pekeskjerms Macintosh-løsning basert på harddisk.
Med interaktiv og multimedier mener vi at formidlingsformen bruker uttrykksmåtene til boka, avisen, filmen, fotografiapparatet osv. i ett og samme medium. I tillegg vil måten man gjør dette på legge vekt på interaktivitet. Med det mener vi at publikum i større grad enn vanlig selv skal hente fram kunnskapsstoffet når og på hvilken måte den enkelte ønsker det.
Den praktiske måten dette gjøres på, er at en større informasjonsbank bygges og (normalt) legges over på en optisk plate (videoplate, CD-ROM). Dette betyr på folkelig norsk at man kan lagre meget store informasjonsmengder, og denne informasjonsmengden kan man meget hurtig finne ønskete opplysninger i ved hjelp av datamaskinen.
Hvordan ser så det hele ut for brukeren? La oss først gå til Frihedsmuseet i København. Der har man i samarbeid med Danmark Radios DRIVE-gruppe laget et slikt program om nettopp okkupasjonsårene. (Se også Tine Wannings artikkel i HD 1-90. Red.anm.).

FRIHEDSMUSEET

På en videoplate har man lagret 11.400 stillbilder (gjenstander, personer, kart, avisoppslag). Man har også lagt inn ni videosekvenser. I tillegg har man hatt planer om å koble til større gjenstands- og persondatabaser for intern bruk. Pekeskjerm er tenkt som grensesnitt mot publikum (to skjermer - én pekeskjerm (dataskjermen) og én videoskjerm).
Hvert "pek" på dataskjermen skal få systemet til å lete på videoplaten etter relevante bilder, film eller kart osv. Var man fra en kommune på Sjælland, så kunne man peke på Sjælland på Danmarkskartet. På kartet over Sjælland som så kom fram, kunne man peke på sin hjemmekommune. Deretter kunne man bla i lokale bilder fra okkupasjons-historien. Man kan også spille videosekvenser.
For interesserte institusjoner selges følgende løsning: videoplate pluss tre disketter med indeks over stillbildene (som tekstfiler), hefte med nøyaktig transkripsjon av engelsk og dansk tale (i hvert av platens to lydspor), strekkode-ark som gjør at vi ved hjelp av lyspenn kan gå direkte til et stort antall temaer og arbeidsområder, og et hefte som drøfter den pedagogiske bruken av materialet.
Sluttproduktet for kjøper er altså noe enklere enn den datastyrte løsningen som finnes på Frihedsmuseet. Det interessante er imidlertid at det på grunnlag av denne noe enklere løsning nå utvikles en serie nye sluttbrukerløsninger.
Pr. i dag finnes en god del lokalt tilpassete undervisningsopplegg basert på strekkoder (for Odense kommune har man laget arbeidsark for elevene hvor man ved hjelp av lyspennen finner fram til de bilder som har særlig tilknytning til Odense og Fyn). I tillegg finnes diverse HyperCard-applikasjoner som gjør bruk av videoplaten, og det finnes en Guide-applikasjon. Guide-versjonen er utviklet ved København Teknologi- og Informatikcenter (TIC) og kjører med VGA-grafikk under Windows 3.0. I begge tilfeller dreier det seg om to-skjermsløsninger.
Selv har jeg moret meg med å koble videoinnslag fra den danske platen til en norsk HyperCard applikasjon om angrepet på Norge. Til et HyperCard-skjermbilde om flyangrepet på Sola og Fornebu, kan man f.eks. bruke film som viser tyske soldater som stiger ombord i et transportfly og senere hopper ut i fallskjerm. I mangel av norsk plate (foreløpig) kan vi altså "hente" gode visuelle (og lydlige) innslag fra annet hold, så lenge vi synes vi kan forsvare dette pedagogisk og faglig.
Tilsvarende har man gjort det både i Nederland og i Australia(!). For noen år siden gjorde Zoologisk Museum i København noe i samme gate. Da hentet man fugler og fuglelåter fra BBCs kjente videoplate "English Garden Birds" og koblet dette visuelle materialet sammen med dansk tekst (på dataskjerm og oppslagstavler). Det fungerte aldeles utmerket å lese om danske spurver, og så se ditto engelske fly kvitrende over skjermen bare ved å trykke på en tast.

Kontaktpersoner: Tine Wanning, Nationalmuseet; Peter O. Looms, Danmarks Radio.

NORSK HJEMMEFRONTMUSEUM

Det norske multimedieprogrammet er noe annerledes enn det danske. Her er ikke informasjonen lagret på en optisk plate. Istedenfor er tekst, kart og bilder lagt direkte inn på en harddisk. Publikum "henter" informasjonen fram ved å peke på skjermen.
Hvorfor har man i Norge ikke gjort bruk av videoplate, vil noen spørre. Som så ofte er svaret mangel på penger. I Danmark lyktes det å skaffe nok offentlige midler til prosjektet; i Norge måtte gruppen som arbeider med dette, nøye seg med en enklere løsning da man fikk avslag på sine søknader om støtte.
Det norske brukerprogrammet vil ikke kunne vise levende film på skjermen. Publikum står overfor skjermbilder med tekst, mindre kartskisser og fotografier. Ved å peke på Narvik på kartet, eller på bildet av f.eks. general Otto Ruge, vil systemet hente fram ytterligere opplysninger om kampene i Narvik, eller en biografi over den øverste militære leder på norsk side. Det norske brukerprogrammet vil heller ikke inneholde et videre stort antall stillbilder eller ha tilknyttet noen større database.
Applikasjonen er gjort i SuperCard. Aller først ble de enkelte skjermbilder formgitt i HyperCard. Her ble også navigeringen testet (navigering: brukerens mulighet for å bevege seg rundt i materialet). HyperCard-versjonen ble så overført til SuperCard. Her måtte skjermbildene gjøres større, farger legges på osv.
Det ble scannet inn relativt mange bilder og kart, så hele applikasjonen fyller nesten 9 MB. Bare et lite antall skjermbilder mangler en eller annen form for illustrasjon.
Grafikeren i prosjektet har brukt tre gjennomgående farger samt faste symboler for å gi publikum tilbakemelding på hvilken av tre deler man befinner seg i: "Forspillet til 9. april"; "Det tyske angrepet"; "Felttoget". Antall nivåer i hierkarkiet er stort sett ikke flere enn tre-fire, og navigeringen er gjort så enkel som mulig (trykke på symbol for tyske fly, deretter bla seg gjennom flytyper, med en og annen mulighet for teknisk fordypning for de mest interesserte).

Kontaktpersoner: Dan Dyrli Daatland, LOKE A/S (idé); Geir I. Jørgensen, PMS Data A/S (system); Oddvar Wold (grafikk).

Dan Dyrli Daatland er lektor i samfunnsfag ved Stavanger Lærarhøgskole.